Hur plastar man en båt?

Exempel med instruktion i filmformat

1. Plasta in båten utomhus på en välventilerad plats. Om möjligt välj helst en dag med torrt väder och relativt vindstilla. Se till att båten är ren och torr både på in- och utsidan. Placera gärna fuktabsorbenter i båtens kabinutrymmen. Täck över bränsletankens avluftningsöppning med en tejpbit.

Produkter som rekommenderas i detta steg:

2. Gör en stödstruktur för att bära upp krympplasten på båten med hjälp av spännband och träreglar/metallrör. Reglarna skall vara så höga att krympplasten får en så bra lutning att snö och regn lätt kan glida eller rinna av båten. Använd avlastningsplattor på toppen och under reglarna.

3. Sätt ett spännband runt hela båtens omkrets ett par tre decimeter under relingslinjen eller så långt ner på skrovet, som skall täckas av krympplasten. Bandet fixeras i rätt höjd genom att öglor av spännband fästs på lämpliga ställen. Det längsgående spännbandet runt båten får sedan löpa igenom öglorna. Se till så att bandet runt skrovet blir så spänt som möjligt.

4. Drag ut krympplastfilmen över hela båtens längd och kapa av från rullen. Se till att inte krympplastrullen ligger direkt på marken så att plasten kan bli förorenad. Veckla ut plasten i sidled så att den hänger ner längs skrovet.

Produkter som rekommenderas i detta steg:

5. Kapa krympplasten minst tre decimeter under spännbandet. Vik sedan in plasten under spännbandet. Skär bort överskottsplast i för- och akter. Försök att vika in plasten så slätt som möjligt .

Produkter som rekommenderas i detta steg:

6. Iordningställ värmepistolen och anslut den till gasolflaskan. Ta på skyddshandskarna. Ha också en brandsläckare tillgänglig. Värm ihop plasten punktvis runt spännbandet genom att värma ytorna som skall mötas. Värm därefter runt hela spännbandet

Produkter som rekommenderas i detta steg:

7. För att inte spännbandet runt skrovet skall glida upp då plasten på överbyggnaden sedan krymps skall spännband monteras under kölen som ett mothåll. Ett tvärgående band varannan meter under båten brukar vara tillräckligt.

8. Fortsätt att krympa plasten ovanför relingen. Arbeta med mjuka svepande rörelser liknande som vid sprutmålning. Plastytan värms upp och krymper sedan när den kallnar och får då en slät yta. Om för mycket värme tillförs på en yta blir det lätt smälthål i plasten som sedan måste lagas. Ett förlängningsmunstycke till värmepistolen underlättar krympplastningen. Eventuella hål lagas med en bit krympfilmstejp.

Produkter som rekommenderas i detta steg:

9. För att få ventilation i båten under vinterförvaringen rekommenderar vi våra självhäftande luftventiler då dessa kan fästas var som helst vilket ger bästa möjliga ventilation. Det går även att skära snitt i plasten, då måste man dock se till att göra det på vertikala ytor där det inte kan regna in.

Produkter som rekommenderas i detta steg:

10. För åtkomst under vintern monteras blixtlåsdörr. Lägg blixtlåsdörren utanpå krympplasten med blixtlåset utåt och med den raka sidan utan blixtlås nedåt. Tejpa sedan fast dörren med krympfilmstape runt om. Öppna blixtlåset och skär bort plasten på insidan.

11. Krympplasten är vanlig ofarlig polyetenplast och för återvinning på återvinningscentral.

12. Eftersom plasten är invikt runt spännbandet skall plasten värmas så att de båda plastskikten svetsas samman. För försiktigt värmepistolens låga över plasten längs med skrovet, ej för nära båten.. Om detta händer vänta tills plasten kallnat och laga sedan skadan med krympfilmstejp.